Bruk 2.0
- Hållbar Platsutveckling 2019-2021
Sammanfattning
Projektet genomfördes som tre samordnade utvecklingsinsatser i Dalarnas, Västmanlands och Örebro län med Intresseföreningen Bergslaget och de tre länsstyrelserna som initiativtagare. Projektets övergripande syfte var att tillgängliggöra och utveckla Bergslagens industrihistoriska kulturmiljöer till attraktiva besöksmål genom att driva hållbar platsutveckling med utgångspunkt i de utvalda platsernas historia, berättelser och unika kultur- och naturvärden.
Projektets insatser utformades utifrån de utvalda platsernas och samarbetsparternas förutsättningar och behov och fick därför olika fokus och arbetsformer. Insatserna i de tre länen utformades utifrån aktuella behov, de utvalda platsernas förutsättningar och sammansättningen av samarbetsparter i respektive insatser.
Slutrapporten beskriver bakgrunden till projektet BRUK 2.0, beslutade insatser, hur de genomfördes, vilka resultat de gav, några slusatser samt reflektioner och rekommendationer när arbetet ska tas vidare i de tre länen efter projektavslut.
Slutrapport med bilagor projekt Bruk 2.0 2019 - 2021
Se filmen från Bruk 2.0s slutkonferens den 18 november 2021:
Platser som ingått länsvis i projektet:
DALARNA: Silverringen, Husbyringen och Bergsmanslandskapet i Falu Världsarv
Projektets syfte var att utveckla en ny samverkansform mellan Länsstyrelsen Dalarna och Visit Dalarna kring hållbar destinationsutveckling och ”korsbefrukta” kultur och outdoor, för att kunna utveckla utvalda besöksmål och platser. Projektet genomförde också stödinsatser för entreprenörer på och omkring platserna, för att utveckla säljbara produkter som kan marknadsföras via företagen och Visit Dalarna. Läs mer här
VÄSTMANLAND: Strömsholms Kanal
En ny strategi togs fram för Borgåsund i syfte att ge en tydlig inriktning i platsutvecklingen. En platsutveckling och arbetsmetod som kan appliceras på andra strategiska platser utmed kanalen. Läs mer här
ÖREBRO: Björskogsnäs, Frövifors Pappersbruksmuseum, Uskenbygden
Projektet skulle tillgängliggöra platsernas berättelser kring Bergslagens råvaror och industrilandskapet för fler besökare genom att utveckla hållbara och klimatsmarta koncept. Utifrån koncepten och i samarbete med lokala och regionala entreprenörer har projektet medverkat till att utveckla nya produkter och paket som marknadsförs via Destination Bergslagen. Läs mer här
KUNSKAPSFILM OM PRODUKTUTVECKLING:
Hur kan man utveckla en plats med hjälp av produktutveckling? Se vår första kunskapsfilm om ämnet med föreläsare från Kniva Trädgård, Carl Larsson-gården, Klosters Herrgård, Tillväxtverket och Visit Dalarna.
VÅR SENASTE KUNSKAPSFILM:
DOKUMENTATION
Dokumentation Västerås 17 september 2019
NYHETSBREV
Ta del av projektets nyhetsbrev 2020-2022 nedan.