Paketera mera!

På senare år har paketeringstrenden vuxit sig allt starkare. Många resenärer vill veta exakt vad semestern kommer att kosta och vill inte besvära sig med att chansa, känna sig osäkra på ett restaurangval eller vara osäkra på vad slutnotan hamnar på. Såväl privat- som företagskunder i alla branscher drivs av en önskan av att ha färre valmöjligheter och kanske också fatta färre beslut. Ett sådant exempel är utvecklingen i resebranschen, där alla ”inclusive-erbjudanden” har ökat lavinartat. Bergslagssatsningen följde med researrangören Jambo Tours på en arrangerad paketresa till Järnriket i Bergslagen, för att undersöka hur entreprenörer och researrangörer kan samverka kring en paketerad lösning som ger vinst till alla.


Järnriket i Gästrikland är ett av de bergslagshistoriska centrum som ingår i Bergslagssatsningen Kultur och Turism. Järnriket består i sin tur av ett trettiotal sevärdheter och besöksmål, alla formade av järnet som i över två tusen år påverkat livet och landskapet. Än idag kan man fortfarande se spår av järnet, i djupa gruvschakt och råa industrimiljöer, på värdshus och kaféer och i rogivande parker och trädgårdar. Under augusti månad arrangerade researrangören Jambo Tours en första paketresa till Järnriket i Gästrikland, då med fokus på just järnets historia. Resan pågick i totalt fyra dagar och lockade totalt 23 resenärer, då främst från Stockholmsområdet, som var villiga att betala för kvalitéten och bekvämligheten med den färdiga paketresan.De flesta av resenärerna var pensionärer, många med ett gediget intresse för framförallt järnets historia men också för upplevelser kring exempelvis trädgårdar, mat/dryck m.m.

Jambo Tours är ett stockholmsbaserat företag som i många år har arrangerat resor till alla världsdelar och med olika teman. På Jambo Tours arbetar totalt fyra reseproducenter som på heltid designar resor, och planerar allt i minsta detalj, minut för minut. Resan till Gästrikland scoutades av resekonsulten och reseledaren Allan Bergquist, som såg Järnrikets potential. I paketresan involverade han totalt20 olikaentreprenörer i Järnriket, alla verksamma vid och kring några av besöksmålen på resan som t.ex. var Högbo Bruk, Axmar Bruk, Forsbacka Bruk och Wij Trädgårdar. Entreprenörerna som ingick erbjöd alltifrån boende, restaurang, café, shopping, transporter och guidade turer och som besökare fick man alla de fyra dagarna färdigplanerade med aktiviteter.Det var också en spridning mellan små och stora företag, och utöver det som var inkluderat i paketresan tjänar även fler kommersiella aktörer pengar på resesällskapet, på exempelvis extra servicetjänster, sidotjänster och andra mervärden kring den arrangerande tjänsten.

Dag 1
I korthet började resan i Stockholm med tåg till Gävle, för att därefter åka buss till Forsbacka Bruk. Där fick resenärerna en guidad visning av bruket, för att sedan äta lunch på värdshuset. Vidare åkte gruppen till Högbo Bruk, och även här fick man en guidad tur på bruket. Boende för alla dagarna var reserverat på Högbo Brukshotell och där åt man även middag varje kväll.



Dag 2
Dag två inleddes med en båtresa med frukost på Storsjön till Strandbaden vid Årsunda. Där serverades lunch innan man begav sig till Gammelstilla Bruk för whiskeyprovning. Bussen gick därefter vidare till Storberget vid Hofors där man brutit järnmalm sedan medeltiden, och där resenärerna fick en guidad tur ner i gruvan.

Dag 3
Denna dag började med en tur med ånglokståg på järnvägen mellan Jädraås och Svaråbäcken nedre. Första stoppet blev Wij Trädgårdar med guidad tur inklusive lunch i Trädgårdens Hus. Där fick besökarna även information om konsten att brygga öl samtidigt som de fick provsmaka flera av Jädraölets framgångsrika maltdrycker.

Dag 4
Paketresans sista dag inkluderade ett uppehåll vid järnbruket Oslättsfors, där man hade ett fikastopp innan man åkte vidare mot Axmar Bruk. Resan avslutades sedan med lunch på den prisbelönta fiskrestaurangen Axmarbrygga Havskrog, som ligger vid havet i en slaggstensbyggnad där man på 1800-talet förvarade stångjärn och säd.

Intresset för resan bevisar tydligt att det finns stora affärsmöjligheter att locka nya besöksgruppen till Bergslagen, - om man vågar paketera och välja ut en specifik målgrupp. Har man tur kan detta även skapa effekter på sikt, såsom återbesök och s.k. mun-till-mun marknadsföring,som förlitar sig på att nöjdakundersprider sin positiva upplevelse vidare.Paketerar man flera tjänster underlättar man kundens beslutsprocess, vilket ofta innebär att steget från tanke till köpbeslut förkortas. Syftet med paketering är också att göra det lätt för kunden att fatta ett köpbeslut och en attraktiv paketering kommer sannolikt att bli allt viktigare i framtiden.Sen är det så, att man behöver ju intepaketera resorna själv. Exempelvis är företaget Jambo Tours just experter på att designa resor kan göra det i samverkan med dig och ditt företag. Troligtvis kommer de se paketerade lösningar som du själv knappt skulle kunna komma på. Ibland behövs det även en samordnade part som kan vara katalysatorn ut mot kunderna.Marknadsföringen av paketresan till Järnriket gjordes genom annonser i några av de största Stockholmstidningarna, samtidigt som man informerade om resan på Jambo Tours hemsida. Detta är också en fördel med att samverka med en större och professionell researrangör, eftersom de ofta har mer ekonomiska muskler att marknadsföra resan i rätt kanaler, något som för den enskilda företagaren kan vara kostsamt.

Paketera mera! Att tänka på:
  • Våga tänka win-win istället för konkurrens. En paketresa vinner alla parter på! Paketresor kan även öppna upp för nya marknader och stimulera återbesök.
  • Kontakta närliggande företag och diskutera möjliga paketlösningar till nya målgrupper. Skapa paketet själv eller kontakta en researrangör som kan sätta ihop resan åt er.
  • Paketera produkter, tjänster och kringtjänster genomtänkt och professionellt. Detta kan vara enavgörande framgångsfaktor!
  • Tänk att allt som ingår i paketresan måste hålla en jämn kvalitét. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.











Text och foto: Alma Hanser