NYHETSBREV

Industrisemester i Grängesberg

I Bergslagens hjärta, vid Dalarnas gräns mot Västmanlands landskap och Örebro län, ligger Grängesberg. Här blomstrade en gång en gruvort med stor ekonomisk och industriell kapacitet, en hög teknologisk nivå och tekniskt kunnande. Grängesbergs malmfält var det största i Bergslagen, och Sveriges tredje största järnmalmsgruva. Gruvverksamheten lades ned 1990 vilket inte bara blev ett hårt slag för samhället, utan också en rubbning i de föreställningar som då fanns kring arbete och fritid. Nya vägar skapades in i en ny ekonomi, något som Bergslagssatsningen, Ludvika kommun och Liljevalchs Hubb valt att utforska i utställningen Industrisemester som under sommaren huserar i Maskinhuset på det gamla gruvområdet.


Det första som reflexmässigt sker när man kliver in i Maskinhuset i Grängesberg är att man lyfter blicken och tittar uppåt, upp mot det höga taket och de stora ljusinsläppen som kommer från de gigantiska fönsterna som vetter mot både väster, norr och öster. Byggnaden är väldigt vacker, en industriell funkispärla som vittnar om en levande tid då byggnaden hade den centrala rollen vid Grängesbergsgruvan. Här stod en gång gruvspelen, som via hissarna i laven uppfordrade malm och gråberg samt transporterade material och personal. Härifrån styrdes också all elkraftförsörjning och vattenpumpning, och en varm sommardag kunde det passera 300 ton kylluft per timme genom Maskinhuset. Idag är den monumentala byggnaden en plats för samtida uttryck i form av konst och upplevelser, vilket passar väldigt bra ihop med den intressanta industrihistorien.

I sommar, närmare bestämt mellan 18 juni - 14 augusti,  pågår i Maskinhuset utställningen Industrisemester skapad av Liljevalchs Hubb på initiativ av Bergslagssatsningen Kultur och Turism och Ludvika kommun. Utställningen, skapad av både svenska och internationella konstnärer, har fokus på arbete och fritid och dess samhällsbyggande, sociala och psykologiska roll. Just namnet Industrisemester kommer från den period i juli då en stor mängd av landets industrier stängde ner för samtidig semester enligt överenskommelse med fackföreningarna. Denna arrangerade ledighet ledde till en märkbar minskning av folktätheten i städerna och en motsvarande ökning vid populära turistmål, campingplatser etc. Industrisemestern har gradvis fasats ut i takt med nya produktionsmetoder och globalisering, vilka kräver att företagen idag måste hålla verksamheten igång året om.

Exakt detta, hur den nya ekonomin har fått oss att släppa gamla traditioner och istället välja nya vägar, är ett genomgående tema i utställningen. Den finska konstnären Pilvi Takalashar t.ex. valt att med hjälp av videon ”Players” berätta historien om en grupp unga professionella pokerspelare som bosatt sig i Bangkok. Alla är mellan sådär 23-28 år gamla och livnär sig helt på att enbart spela poker. De är inte bundna till en fysisk plats, och har inte heller någon arbetsgivare eller några arbetstider. Det visar också på distansen till hur man faktiskt arbetade förr vid många industrier, då i kollektiv och efter strikta tider och regler.  Även kompetenser och inlärningssätt har förändrats över tid, något som Marika Troili visar på när hon drejat tallrikar, helt upplärd av enbart instruktionsfilmer i det sociala mediet Youtube. På utställningen kan man även se exempel på andra platser i världen likt Grängesberg, där man fått stora efterföljder i och med nedläggningar av gruvor och industrier. T.ex. visar det sig att exakt samma problematik finns i Taiwan, dit många faktiskt tror att en stor del av världens industrier flyttar. Hela utställningen domineras av video och digitala tekniker; den övervägande delen av verken är filmer som presenteras på skärmar/ monitorer. Verken har grupperats i tre övergripande delar - en med dokumentärt filmmaterial, en med mera samtida fiktion i både film och fysiska verk samt en tredje del som innehåller en plats för workshops, ett pedagogiskt program främst för barn och unga vuxna, utformat i samarbete mellan curator, konstnärer och hantverkspedagog. Här får man som besökare fundera över ämnen och frågor i konstens värld som har svårt att ta plats i andra rum. Vem är jag utan mitt arbete? Kan jag bli vad som helst? Under sommaren kommer man varje torsdag klockan 15.00 arrangera särskilda aktiviteter för barn, med guidad tur och pyssel som sedan ska växa fram och bli en del av själva utställningen. Förhoppningen med aktiviteter riktade till breda målgrupper, är att kunna skapa ett mer återkommande, långsiktigt samarbete med Liljevalchs Hubb. Och vem vet, kanske kan man under sommaren åter blåsa liv i begreppet Industrisemester igen, nu med en helt ny betydelse.

Liljevalchs Hubb är en lokal för kreativa näringar med arbetsplatser för ett 30-tal yrkesverksamma konstnärer, skribenter, poeter, fotografer, musiker och filmare i Solna, norr om Stockholm. Deltagande konstnärer på utställningen är Matei Bejenaru, Chen Chieh-Jen, Kajsa Dahlberg, Ivan Melnichuk, Linnéa Sjöberg, Iris Smeds, PilviTakala, Marika Troili och Sandra Ylikangas.

Länk: www.liljevalchs.se


















Text och foto: Alma Hanser